U studentů se často setkávám s tímto jevem. Pokud jim kladu při procvičování konverzace otázky, tak na ně zpravidla dovedou reagovat. Horší už je to v případě, že si role vyměníme. Přemýšlel jsem nad tím, z jakého důvodu studenti považují vytváření otázek a záporů za mnohem těžší, než jednouché odpovídání oznamovací větou.
Příčin může být samozřejmě mnoho, nicméně si myslím, že za celou touto situací stojí nesprávné rozložení sil. Je to jako s jakoukoliv jinou dovedností. Nestačí, když se zaměříme jen na jeden okruh a ty ostatní necháme ležet ladem. Komunikace (a nejenom v angličtině) se skládá z těchto základních pilířů:
- Oznamovací věta
- Záporná věta
- Tázací věta
Dalo by se říci, že většinou používáme oznamovací větu. Ano, zní to logicky a zdá se, že je nejjednodušší. Je tomu ale opravdu tak? Hlavním důvodem pro to, že považujeme při studiu angličtiny vytvoření oznamovací věty za nejjednodušší, je fakt, že oznamovací větu používáme nejčastěji a tudiž ji nejvíce procvičujeme. To, co procvičujeme nejčastěji se nám s dalším zdokonalováním zdá jednodušší.
Pro správnou komunikaci je nutné, procvičovat tyto tři oblasti současně tak, aby byla zachována rovnováha. Pokud budete posilovat jen jednu část, tak druhá zakrní a nebude vám k ničemu. V praxi to pak dopadne tak, že budete sice schopni odpovědět cizinci na jeho dotazy, ale sami se už nebudete umět správně zeptat. Tím se stane komunikace jednostrannou, a to je velká škoda.
I náš školský systém je zaměřen spíše pasivním směrem (nemá rád zvídavé dotazy), a proto se není čemu divit, že tuto (ne)schopnost získávají děti již v raném věku ve škole.
A jak z toho ven?
Tak především je potřeba si uvědomit, že je potřeba procvičovat všechny segmenty. Ani v posilovně neposilujete jen jednu svalovou partii. Dobrou zprávou je, že při správném přístupu, který vyučuji na svých hodinách, lze velmi rychle získat jistotu i v záporných a tázacích větách. Vždyť už víte, že procvičování vede k větší jistotě a větší jistota pak k větší volnosti, která je při komunikaci tolik důležitá.
Dan