Každý z nás má trochu jiné nastavení. Někdo si nejvíce zapamatuje to, co čte, jiný zase když něco poslouchá. Pokud se budeme bavit o angličtině, tak je potřeba zakomponovat všechny čtyři části dohromady. Jak na to?
Dobrá angličtina by měla být vyvážená. Tj. měli byste být schopni nejenom rozumět, ale také umět pružně reagovat a také umět napsat mail nebo krátkou zprávu. Pokud některou z těchto třech oblastí opominete a nebudete ji rozvíjet, tak dopadnete jako kulhající kůň.
Sám jsem byl svědkem toho, když se mí kamarádi vrátili po letech z Ameriky a ohromovali mě slangovými výrazy, které patřily spíše do oblasti nižší střední vrstvy. Jejich porozumění hovorové angličtině bylo vynikající. Horší to už bylo, když měli říct něco „normálního“ a hlavně správným způsobem tak, aby se nebáli otevřít pusu i před skupinkou lidí. Kámen úrazu ale nastal, když měli něco napsat. To už byl nepřekonatelný oříšek.
Co tedy s tím?
Je potřeba rozvíjet všechny oblasti současně a žádnou z nich neopomíjet. To, co na vás půjde hned vidět, je vaše hovorová angličtina tj. jakým způsobem jste schopni reagovat při kontaktu s cizincem. Od toho se vše odvíjí.
Se svými studenty při konzultačních hodinách trávíme téměř 100% času konverzací (rozvíjíme mluvení a poslech). Po ukončení hodin zasílám studentům krátké úkoly, při kterých procvičují další oblasti (čtení a psaní).
Mnoho studentů si tyto souvislosti ani neuvědomuje, ale to vůbec nevadí. Hlavní je, že rozvíjíme postupně všechny čtyři oblasti nenásilnou formou, přičemž vše vychází z té nejviditelnější části – schopnosti hovořit.
Rozvíjejte všechny části, protože jen tak vytvoříte perfektně pracující stroj. Jeden chybný segment může jinak kvalitní stroj znehodnotit.
Dan