Někteří lidé, s kterými spolupracuji při výuce angličtiny spadají do kategorie školních studentů. Jsem mile překvapen, když u již tak mladých lidí vidím zájem a pochopení důležitosti znalosti cizích jazyků. Chápou, že běžná školní výuka nestačí a že školní systém většinou vychovává průměr, zatímco v praxi je pak pro úspěch potřeba nadprůměrnost.
Velmi rád s takovými lidmi spolupracuji a věřím, že se i navzájem inspirujeme. I když vedu individuální výuku, při které přizpůsobuji styl výuky danému člověku tak, aby získal co nejvíce, přesto potřebují studenti plnit i požadavky školy tj. potřebují získat dobré známky. Já sám známky k hodnocení nepoužívám, zažil jsem si jich v životě dost a s čistým svědomím mohu říci, že neodráží „hodnotu“ jedince. To je ale trochu jiný příběh 🙂
Jak tedy trochu zefektivnit učení? Už na vysoké škole jsem slyšel, že pokud si chceme zapamatovat z přednášky co nejvíce, je dobré si ten samý den večer projít poznámky a celou přednášku si tak zopakovat. Tím dojde k ukotvení a po týdnu zapomeneme mnohem méně, než kdybychom tento večerní rituál neprovedli. Zkoušeli jste to někdy? Já ano a mohu vám říci, že to opravdu funguje. Přesto jsem nebyl schopen tuto metodu dlouhodobě používat. Proč? I když se považuji za disciplinovaného člověka, přesto jsem nenacházel sílu, po celodenním studiu ve škole, večer ještě otevřít poznámky a celou tuto úmornost zopakovat.
I když byla tato metoda užitečná, přesto mě stála tolik síly, že jsem ji nebyl schopen využít.
A co tedy radím mým studentům? Řekl jsem si, že pokud mi nefunguje výše uvedený způsob, tak bych mohl vyzkoušet obrácený. To znamená, že se dopředu podívám na to, co ve škole budeme probírat. Není nutné nějak do hloubky studovat detaily, stačí si jen prolistovat, co vás v následující hodině čeká. Tato před kontrola nastaví vaši mysl správným způsobem v čase, kdy nejste unaveni, na rozdíl od opakování večer po. Na druhý den, kdy budete danou látku probírat, už pro vás nebude vše nové, mozek si vybaví určité momenty a k zapamatování tak dojde mnohem snadněji.
Tuto metodu zde popisuji velmi zjednodušeně a sám ji se svými studenty při svých hodinám rozvíjím. Mohu vám ale potvrdit, že tento způsob aplikujeme s několika studenty a výsledky jsou opravdu vynikající. S mnohem menším úsilím tak dosahují mnohem lepších výsledků.
Tato technika je použitelná nejenom pro angličtinu, ale i pro mnoho dalších předmětů. V modifikované verzi ji využívám i já, i když už do školy dávno nechodím.
Pokud budete mít zájem o více informací, napište nebo mi zavolejte.
Dělejte věci snadněji…..přemýšlejte.
Dan